Blar i NTNU Open på forfatter "Korsvold, Tora"
-
Barnehagelæreren og profesjonell kompetanse: En kvalitativ studie av hvordan pedagogen utøver den profesjonelle kompetansen for å skape en felles forståelse for barns medvirkning
Engesvik, Nina (Master thesis, 2014)Jeg har i denne masteroppgaven vært opptatt av hvordan pedagogens utøvelse av den profesjonelle kompetansen kan være med å skape en felles forståelse for barns medvirkning. Mine forskningsspørsmål har vært hvilken betydning ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
Nygård, Mette (Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
Bergsland, Mirjam Dahl (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ... -
En kritisk diskursanalyse av "Rettferd for de handicappede": En nasjons karat måles etter de hensyn som vises de svakestes krav på likeverd (skolen 1966:96)
Tunheim, Sina Hoem (Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er skrevet som siste del i en utdannelse innenfor spesialpedagogikk. Temaet er funksjonshemming og oppgaven er linket til fortiden. På samme måte som at synet på og forståelsen av funksjonshemming kan ... -
Flerspråklige barn mellom kartlegging og inkludering - En diskursanalyse
Vik, Nassira Essahli (Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om språkkartlegging av barn med minoritetsbakgrunn. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan barn med minoritetsbakgrunn framstår i, og som følge, av kartleggingsdiskursen. Et annet mål var ... -
Hvordan opplever ansatte i barnehage, barneverntjeneste og pedagogisk psykologisk tjeneste samarbeidet med hverandre?
Bergmann, Hanne Kristin (Master thesis, 2016) -
Omsorg og læring: En kritisk diskursanalyse av forholdet mellom begrepene omsorg og læring i barnehagens rammeplan
Tjelmeland, Laila (Master thesis, 2013)Overordnet tema for denne studien er forholdet mellom omsorg og læring. Begrepene har en sentral betydning for barnehagens innhold, også når vi ser tilbake på barnehagens historiske tradisjon. Oppgavens problemstilling ... -
Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold
Karoliussen, Janne (Master thesis, 2018)Barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon utvikler seg i tråd med samfunnet rundt. Det norske samfunnet er blitt mer flerkulturelt og sammensatt med årene. Denne variasjonen i befolkningen vil også finne sted i barnehagens ... -
Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway
Korsvold, Tora; Nygård, Mette (Peer reviewed; Journal article, 2022)The main purpose of this article is to explore and develop a basic understanding of a new formulation of children’s learning within ECEC policies in Norway. In the Nordic Countries, one question of importance is the shift ... -
Vaksenrolla i utetida i barnehagen : ei kvalitativ studie av ei vaksne si oppleving av si eiga rolle i utetida
Leine, Camilla Ingebrigtsen (Master thesis, 2016)Denne studien med temaet ”Vaksenrolla i utetida i barnehagen”, forsøker å gi eit svar på korleis dei vaksne opplev si eiga rolle i utetida. Eg har valt å gjere ei kvalitativ studie for å finne svar på problemstilling og ... -
Veiledning som arbeidsmetode i en flerkulturell barnehage
Kvien, Anita Lie (Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan en gruppe pedagogiske ledere arbeider med pedagogisk veiledning i forbindelse med inkluderingsprosesser i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilken måte kan pedagogisk ... -
Verden i barnehagen: Flerkulturell praksis gjennom materialitet
Børstad, Tone Gudrun (Master thesis, 2013)Gjennom et feltarbeid bestående av observasjoner i Berg barnehage, mine egne erfaringer som barnehagelærer og relevant teori har jeg studert hvordan kulturelt mangfold gjøres i hverdagen i barnehager. Jeg har fokusert på ...